چگونه رمز ارز خود را امن نگه داریم؟

چگونه رمز ارز خود را امن نگه داریم؟

زمان تقریبی مطالعه 4 دقیقه

 

اینکه شما بتوانید بانک خود باشید کار دشواری نیست. در این مقاله چند نکته درباره امن نگه داشتن رمز ارز و چگونگی انجام این کار آورده شده است. با قرار گرفتن بازار رمز ارز در میانه یک روند صعودی مهم که در آن بیت کوین به بیشترین مقدار خود می ‌رسد، نگرانی‌های امنیتی درباره نگهداری رمز ارز توسط اشخاص، بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.

در روز ۱۲ نوامبر بیت کوین، بزرگ ‌ترین رمز ارز از نظر ارزش بازار برای اولین بار پس از ماکسیمم قیمت ۲۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۷ از مقدار آستانه ۱۶ هزار دلار عبور کرد. قیمت بیت کوین در کل تاریخ خود فقط ۱۲ روز بالای ۱۶۳۰۰ دلار بوده است.

اکنون با قرار گرفتن بیت کوین در بالاترین سطوح تاریخی خود و انتظار جامعه رمز ارز برای ثبت رکورد های بیشتر در آینده نزدیک، مهم است که به خاطر داشته باشیم امنیت نگهداری رمز ارز به میزان بالایی به کاربر بستگی دارد. در ادامه گام‌ هایی ساده برای تضمین آنکه رمز ارزهایی مانند بیت کوین در این بازار صعودی امن باقی می‌ مانند ارائه می ‌شود.

۱.از کیف پول کاغذی یا سخت افزاری استفاده کنید

از آنجا که بیت کوین به شما اجازه می‌دهد «بانک خود باشید» مسئولیت ذخیره رمز ارز اساساً با کاربران است. یک اصطلاح مشهور در جامعه رمز ارز می ‌گوید «اگر کلید برای شما نیست بیت کوین هم برای شما نیست» یعنی هرکس که عبارت کلید را در کیف پول نگهداری می‌ کند کوین‌های داخل آنرا کنترل می‌کند.

کیف پول ‌ها به شکل‌‌ های مختلفی وجود دارند: نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی که هرکدام ملاحظات امنیتی مختلفی دارند. همان طور که از نام این کیف پول ‌ها نیز مشخص است، کیف پول‌ های نرم افزاری بر اساس نرم افزاری است که به کاربران این امکان را می ‌دهد تا با نصب اپلیکیشن بر روی گوشی‌ های موبایل یا یک کامپیوتر به رمز ارز خود دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب کیف پول ‌های نرم افزاری در انواع مختلفی مانند کیف پول مبتنی بر وب، کیف پول دسکتاپ و کیف پول ‌های موبایل عرضه می‌شوند.

اگرچه کیف پول ‌های نرم افزاری اغلب رایگان هستند و استفاده از آنها آسان است، اما کاملاً امن نیستند و بیشتر آنها به طریقی به اینترنت متصل می ‌شوند که آنها را نسبت به حملات هکری آسیب پذیر می ‌کند. کاربران باید اپلیکیشن ‌های خود را به روز نگه دارند تا ریسک نفوذهای احتمالی را کاهش دهند.

کیف پول رمز ارز کاغذی

کیف پول رمز ارز کاغذی اساساً یک تکه کاغذ است که آدرس رمز ارز و کلید خصوصی به شکل QR code بر روی آن چاپ شده است. این QR codeها از سوی وب سایت این کیف پول‌های کاغذی عرضه می ‌شود. این کدها می‌توانند جهت انجام تراکنش ‌های ارز دیجیتال اسکن شوند. یک کیف پول کاغذی در برابر حملات هک آنلاین اغلب به عنوان یک گزینه ذخیره سازی سرد در نظر گرفته می ‌شود.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول سخت افزاری روش پیچیده دیگری برای ذخیره رمزارز است که کلیدهای خصوصی کاربر را به صورت ایزوله و جدا از اینترنت نگهداری می ‌کند. به این صورت که آنها را آفلاین در یک دستگاه USB نگهداری می‌کند. کیف پول سخت افزاری مانند ذخیره سازی سرد یا یک کیف پول سرد، اغلب افزایش سطح امنیت را به همراه دارد، به صورتی که کلیدهای خصوصی کاملاً آفلاین باقی می‌مانند. این کیف پول‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که آنها را در برابر هر نوع هک از راه دور امن می‌کند. ترزور (Trezor) و لجر (Ledger) به عنوان محبوب ‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری شناخته شده‌اند.

 

۲. برقراری مکانیسم احراز هویت دو عاملی را بررسی کنید

لایه‌ های اضافی امنیت را نادیده نگیرید و مکانیسم احراز هویت دو عاملی (۲FA) را در تنظیمات امنیتی حساب کیف پول خود فعال کنید. هر زمان که به کیف پول خود وارد شوید ۲FA یک درخواست رمز عبور دیگر به تلفن همراه یا ایمیل شما ارسای می‌کند. با فعال کردن ۲FA کاربر مانع دسترسی هکر به حساب کیف پول ارز دیجیتال می‌شود، چراکه هکر به دسترسی فیزیکی به تلفن همراه یا ایمیل کاربر نیاز دارد. Google Authenticator یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن ‌های ارائه کننده احراز هویت دو مرحله‌ای است.

۳.هرگز کلیدهای خصوصی خود را به اشتراک نگذارید

هرگز کلیدهای خصوصی یا عبارت بازیابی (seed phrase) خود را به کسی ندهید. به خاطر داشته باشید که شرکت‌های رمزارز مشهور حتی هنگامی که سعی می‌کنند مشکل شما را حل کنند هرگز کلید شما را درخواست نمی‌کنند.

۴.اطمینان حاصل کنید که آدرس کیف پول رمز ارز گیرنده صحیح است

همیشه آدرس گیرنده را پیش از ادامه تراکنش بررسی کنید. اگر یک حرف اشتباه شود می‌تواند تراکنش شما را به سمت کیف پول دیگری هدایت کند. بر خلاف خدمات مالی سنتی، بیشتر تراکنش‌های رمز ارز غیر قابل برگشت هستند. برخی از بدافزارها نیز می‌تواند مقصد صحیح رمز ارز شما را تغییر دهند. از این رو بررسی مجدد جزئیات تراکنش هرگز کار اضافی نیست.

۵.مراقب دام کلاهبرداران باشید

هرگز به پیشنهاداتی مانند «برای ما بیت کوین بفرستید و بیت کوین‌های خود را دو برابر کنید» توجه نکنید. این نوع حملات در توییتر رایج است و مهاجمان در آن خود را به جای سلبریتی‌ها، سیاستمداران یا شخصیت‌های شناخته شده در حوزه رمز ارز قرار می‌دهند. آنها وعده می‌دهند که دارایی رمز ارز شما را دو برابر می‌کنند.

از آنجا که این نوع حمله با تازه واردان به دنیای رمز ارز مرتبط است ممکن است حتی با افزایش پذیرش رمز ارز بیشتر در معرض توجه قرار گیرد. در ژوییه ۲۰۲۰ هکرهای آنلاین حداقل ۱۲ بیت کوین از طریق هک حساب توییتری شخصیت‌هایی چون ایلان ماسک (Elon Musk) و جو بایدن (Joe Biden) نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دست آوردند.

۶.از تراکنش‌های کوچک‌تر و صرافی‌های مختلف استفاده کنید

زمانی که می‌خواهید رمز ارز در صرافی ارز دیجیتال خرید و فروش کنید هرگز مقدار بالایی رمز ارز را در یک تراکنش ارسال نکنید. اگر باید مبلغ بالایی پول را به شکل رمز ارز معامله کنید بهتر است آنرا به چند تراکنش بشکنید تا مطمئن شوید مبادله شما به درستی کار می‌کند. ممکن است تمام این لایه های امنیتی و مکانیسم‌های امنیتی دوگانه خسته کننده به نظر برسند، اما در واقع آنها کلید حفظ امنیت سرمایه‌های شما هستند.

 

shahabeml
ارسال دیدگاه