استخر استخراج چیست ؟

استخر استخراج چیست ؟ نحوه ی انتخاب استخر مناسب

استخر استخراج چیست ؟

استخر استخراج محلی است که ماینر ها و یا به اصطلاح استخراج کنندگان در آنجا جمع می شوند و همگان در تلاش هستند تا عملیات محاسبات یک بلاک را انجام دهند، استخر ها یک محل مجازی هستند و ماینر ها به صورت شبکه به آن متصل شده اند.

هر استخراج کننده به اندازه منبعی که در استخر ثبت کرده است پاداش دریافت خواهد کرد. به عنوان مثال هر چه منابع شما قدرتمند تر باشد توان بیشتری برای محاسبات یک بلاک می توانید داشته باشید. همین امر باعث می شود که عملیات محاسبات زود تر انجام شود و نتیجه آن مشخص می کند که شما چه مقدار پاداش بابت این موضوع دریافت کرده اید.

در اصل شما قدرت و توان محاسباتی های خودتان را در استخر ها با دیگران به اشتراک می گذارید، در این صورت شانس شما برای دریافت کوین بیشتر می شود.

شاید در زمانی که بازار ارزهای دیجیتال در حال داغ شدن بود، شما می توانستید با دستگاه های توان کم به صوررت مستقیم اقدام به استخراج کوین کنید. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش روز افزون محبوبیت های ارز دیجیتال دیگر همچین امکانی وجود ندارد مگر اینکه توان پردازشی بالا و قدرتمندی داشته باشید. به عبارتی می توان گفت، امروزه بدون اتصال به استخر ها عمل ماین کردن و یا به اصطلاح استخراج کوین کار سختی شده است.

استخر استخراج (Mining Pool)، محلی مجازی است که جامعه‌ای از ماینرها هر کدام قدرت پردازشی دستگاه‌های خود را در آنجا با یکدیگر ادغام می‌کنند تا شانس خود را برای سودآوری در ماینینگ افزایش دهند. از آنجایی که رقابت بر سر حل کردن مسائل پیچیده ریاضی در شبکه بیت کوین بسیار زیاد است، ماینرها قدرت پردازشی خود را در استخر استخراج متمرکز می‌کنند.

برای درک بهتر استخر استخراج، لازم است که فرایند ماینینگ را کمی توضیح دهیم. در فرایند ماینینگ، ماینرها تراکنش‌ها را در بسته‌هایی به نام «بلاک» (Block) قرار می‌دهند. برای اتصال یک بلاک به بلاک چین، ماینرها باید با حدس زدن اعداد و حل معادلات ریاضی، جواب معادله یا همان هش بلاک را بدست بیاورند. این کار مستلزم داشتن قدرت پردازش سخت‌افزاری و مصرف برق است. هدف ماینینگ این است که شبکه را امن نگه دارد و از حملات به آن جلوگیری کند. در نهایت برای اینکه انگیزه کار برای ماینینگ وجود داشته باشد، هر ماینری که زودتر از بقیه به جواب معادله برسد، پاداش می‌گیرد که به آن پاداش بلاک (Block Reward) هم می‌گویند. مثلاً پاداش بلاک فعلی بیت کوین، ۱۲.۵ واحد بیت کوین است که هر ده دقیقه تولید و به ماینرها تعلق می‌گیرد.

ماینرهای بیت‌کوین معمولا یک گروه تشکیل می‌دهند تا با هم به استخراج ارز بپردازند، زیرا به این ترتیب شانس و احتمال بدست آوردن بیت‌کوین بیشتری دارند. این تعریف ساده استخر استخراج است.

mining Pool - استخر استخراج چیست ؟ نحوه ی انتخاب استخر مناسب

پاداش استخر های ماینینگ:

زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید کدام استخر ماینینگ برای پیوستن مناسب است، باید بررسی کنید هر استخر ماینینگ چه مبلغی از پاداش را با شما به اشتراک می‌گذارد و نحوه پرداخت آن به چه صورت است. همچنین بهتر است میزان کارمزدی که هر استخر از شما دریافت می کند را مورد بررسی قرار دهید.

روش های مختلفی وجود دارد که استخر ماینینگ می‌تواند پس از اضافه شدن بلاک به بلاک چین، جایزه را توزیع کند. چند مورد از ساختارهای جایزه دهی استخر عبارتند از:

پرداخت به ازای هر سهم یا PPS: رویکرد PPS به عنوان یکی از اولین ساختارهای جایزه دهی استخرها، پرداخت آنی را به ازای هر سهم پازل رمزنگاری حل شده ارائه می‌دهد. پرداخت سود از موجودی استخر ماینینگ انجام می‌شود.

پرداخت کامل به ازای هر سهم یا FPPS: رویکرد FPPS علاوه بر جایزه دهی استخراج بلاک، به ماینرها امکان می‌دهد تا از کارمزد تراکنش ها برخوردار شوند. کارمزد تراکنش برای دوره خاص محاسبه می‌شود، به جایزه بلاک اضافه می‌شود و بر اساس مدل PPS به ماینرها توزیع می‌شود.

انتخاب استخر استخراج:

برای یافتن یک استخر استخراج مناسب باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

زیرساخت‌های خود را بررسی کنید؛ به یاد داشته باشید که برخی از استخرها، تنها به ماینرهای خاصی اجازه اتصال می‌دهند؛ پس لازم است پیش از انتخاب استخر از این مسئله اطمینان حاصل کنید که تجهیزات شما با تجهیزات مورد قبول استخر همخوانی دارد. به عنوان مثال اسلاش پول (Slushpool)، مانع فعالیت دستگاه‌هایی می‌شود که با استفاده از کارت‌های گرافیک (GPU) یا پردازنده‌های مرکزی (CPU) به استخراج بیت کوین می‌پردازند و تنها با دستگاه‌های ای‌سیک (ASIC) می‌توان به آنها متصل شد. برخی دیگر از استخرها، امکان اتصال با هر نوع اینترنتی را به کاربر نمی‌دهند و برای اتصال به آنها سطح حداقل تعیین شده است.

روش‌های پرداخت استخرها را به خوبی بشناسید؛ انتخاب روش پرداخت مناسب بر درآمد شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. از همین رو پیش از انتخاب یک استخر استخراج، روش پرداخت آن را بررسی کنید. از طرف دیگر برخی استخرها در بازه‌های مشخصی پاداش استخراج را به حساب ماینرها واریز می‌کنند؛ برخی از آنها دارای محدودیت در پرداخت و برخی دیگر دارای سطح حداقلی برای برداشت هستند.

shahabeml
ارسال دیدگاه