مروری بر تاریخچه و حواشی رمز ارز محبوب داج کوین

داج کوین با نماد اختصاری (DOGE) یکی از ارز‌های محبوب دنیای رمز ارز‌ها به شمار می‌رود که مورد توجه طرفداران زیادی در سراسر دنیا است. رتبه بالای داج کوین در بازار و همچنین قیمت بسیار پایین آن، باعث می‌شود که افراد زیادی در رویای ثروتمند شدن به سرمایه‌گذاری در این رمز ارز روی بیاورند. اما بسیاری نیز با توجه به پیشینه و هدف پشت این ارز، هوادار پر‌و‌پا‌قرص داج کوین شده‌اند.

داج کوین، ارز دیجیتالی متن‌باز با بلاک چین همتا‌به‌همتا است که اواخر سال ۲۰۱۳ بر مبنای فورک یا همان انشعابی روی بلاک چین شبکه لایت کوین ایجاد شده و تا به حال، جامعه رمزنگاری بزرگی را شکل داده است. نماد داج کوین که به عنوان یک ارز مهربان از آن یاد می‌شود، در ابتدا برای شوخی و سرگرمی از یک نژاد سگ به نام شیبا اینو برگرفته شد. خالق داج کوین در ابتدا قصد داشت یک جوک اینترنتی (میم) محبوب و یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه ایجاد کند. چند ماه پس از شروع به کار، داج کوین اعلام کرد که قصد دارد به پولی اینترنتی بدل شود که برای کمک به فعالان و تولید‌کنندگان محتوای اینترنتی مورد استفاده قرار گیرد. این رمز ارز از زمان موفقیتش، کمک‌های خیریه زیادی انجام داده است که همین موضوع کمک شایانی به افزایش طرفداران داج کوین کرد.

در حال حاضر بیش از ۱۲۸ میلیارد واحد داج کوین در گردش وجود دارد. البته مقدار کوین‌های قابل عرضه داج کوین برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال نامحدود است. بنابراین قیمت آن در مقایسه با سایر ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین و لایت کوین که عرضه آنها محدود است، احتمالاً رشد کمتری را تجربه خواهد کرد. البته نامحدود بودن تعداد واحدهای داج کوین بدان معنا نیست که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند از آن سود ببرند. در سال ۲۰۱۵ قیمت هر واحد داج کوین حدود ۰٫۰۰۰۲ دلار بود و تنها ۳ سال بعد در ۲۰۱۸، این رقم به اوج خود یعنی ۰٫۰۱۷ دلار رسید و توانست به لیست ۲۰ رمز ارز برتر راه یابد.

داج کوین
نمودار قیمت داج کوین از زمان پیدایش تا امروز

داج کوین طی ۲ سال اخیر نوسانات چشمگیری نداشته اما در حفظ موقعیت خود در بازار موفق بوده است. اما نکته جالب این است که این ارز طی ۱ ماه  اخیر رشدی ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد و در حال حاضر در محدوده ۰٫۰۷ دلار معامله می‌شود. توییت‌های شخصیت‌های مشهوری همچون ایلان ماسک و اسنوپ داگ در رابطه با حمایت از داج کوین باعث شد که هنگام نگارش این مطلب، حجم معاملات داج کوین از ۱۳ میلیارد دلار نیز فراتر رود.

ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، پیش از این بارها حمایت خود از داج کوین را ابراز کرده بود. این بار اما توانست ارزش داج کوین را چندین برابر کرده و باعث شود این رمز ارز به جایگاه دهم ارزهای دیجیتال برسد. از دیگر عوامل افزایش قیمت داج کوین می‌توان به حواشی انجمن وال استریت بتز (WallStreetBets) نیز اشاره کرد.

shahabeml
ارسال دیدگاه