مفاهیم پایه بخش دوم

XRP چیست و ارتباط آن با ریپل چگونه است؟

 

XRP یک ارز دیجیتال است که توسط شرکت ریپل (Ripple) مدیریت می‌شود. شرکت فعال در زمینه راهکارهای پرداخت که شبکه پرداخت برون مرزی RippleNet را مدیریت می‌کند.

ریپل چگونه کار می‌کند؟

ریپل برخلاف بیت کوین و اتریوم به یک شبکه بلاک چین با یک رمز ارز بومی اشاره نمی‌کند. در حقیقت ریپل سابقه‌ای از تغییر قالب XRP در مدل کسب و کار خود دارد که ابتدا آنرا به عنوان نیروی تقویت کننده فناوری پرداخت‌های برون مرزی می‌پذیرد. سپس آنرا کنار گذاشت و بر روی xCurent، xRapid و xVia، شبکه‌های پرداخت برای پرداخت‌های بین المللی ارزان‌تر و سریع‌تر تمرکز کرد.

در اواخر سال ۲۰۱۹، نام تجاری برند xCurrent، xRapid و xVia دوباره به RippleNet تغییر پیدا کرد، شبکه پرداختی که بر روی انتقال سریع برون مرزی بین موسسات مالی تمرکز کرد.

علاوه بر RippleNet، ریپل بر روی XRP Ledger نیز نظارت می‌کند، شبکه‌ای شبیه به بلاک چین که پرداخت‌ها را در XRP سهولت می‌بخشد. XRP ارز دیجیتالی است که توسط ریپل منتشر می‌شود. XRP مانند سایر ارزهای دیجیتال می‌تواند ارسال شود و صرف نظر از مرزهای بین المللی یک کیف پول دیجیتال تشکیل دهد. زمانی که ریپل در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد، XRP را به عنوان یک جایگزین سریع‌تر و ارزان‌تر برای بیت کوین بازاریابی کرد، چراکه تراکنش‌ها ظرف چند ثانیه تسویه می‌شوند. شبکه XRP می‌تواند به این سرعت دست پیدا کند، چراکه زیرساخت آن متمرکز است و نمی‌تواند پروتکل اثبات کار را به کار گیرد، الگوریتم اجماعی که بیت کوین آنرا برای پردازش تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد.

UNL ریپل چیست و تفاوت XRP با بیت کوین چیست؟

کمیته‌ای از تأیید اعتبار کنندگان با نگهداری لجر تراکنش برای XRP، شبیه به ماینرها و اپراتورهای فول نود عمل می‌کنند. این تأیید کنندگان زمانی که نسخه جدیدی از لجر تراکنش را با آخرین تراکنش‌ها منتشر می‌کنند هر ۳ تا ۵ ثانیه به توافق دست پیدا می‌کنند.

اگرچه هر فردی می‌تواند کد را اجرا کند و یک تأیید کننده XRP باشد، اما این بدان مفهوم نیست که هر تأیید کننده‌ای می‌تواند مورد اعتماد سایرین در شبکه باشد. برای به دست آوردن این اطمینان آنها باید فهرست نود یکتای ریپل (UNL)، را ایجاد کنند. UNL فهرستی از تأیید کنندگان مورد اعتماد به سرپرستی ریپل است.

در حال حاضر ۳۵ تأیید کننده فعال XRP وجود دارد که از این تعداد، شش تأیید کننده توسط خود ریپل اجرا می‌شود. ریپل هم چنین یک بسته نرم افزاری به نام RippleX را برای توسعه دهندگان و کسب و کارهای در حال ایجاد XRP ارائه می‌کند. این پلتفرم شامل ابزارها و برنامه‌هایی برای تعامل با XRP Ledger و PayID و Interledger است، دو پروتکلی که مستقل از XRP توسعه داده شده‌‌اند.

تفاوت بین RippleNet و XRP

شبکه RippleNet برای عملکرد خود نیازی به XRP ندارد. بنابر اعلام  وب سایت ریپل، بانک‌ها از سانتاندر (Santander) گرفته تا PNC از بلاک چین متمرکز بر بانکداری RippleNet برای تسویه حساب‌های حواله و مبادله ارز استفاده کرده‌اند. این شرکت می‌گوید که تراکنش‌هایی به ارزش تقریباً نیم میلیارد دلار را انجام داده و به شش قاره خدمات رسانی می‌کند. این سرویس از بیش از ۵۵ کشور و ۱۲۰ جفت ارز پشتیبانی می‌کند.

خدمات نقدینگی بر اساس تقاضای (On-Demand Liquidity service) RippleNet تنها ویژگی شبکه است که از XRP استفاده می‌کند و این سرویس در استرالیا، منطقه اروپا، آمریکا، مکزیک و فیلیپین در دسترس است.

مقایسه بیت کوین و XRP

بیت کوین بر اساس مکانیسم توافق اثبات کار ماینینگ را انجام می‌دهد و بیت کوین‌های جدید به شبکه اضافه می‌شوند، اما XRP بر خلاف بیت کوین، استخراج نمی‌شود.

 

موجودی بیت کوین ۲۱ میلیون کوین است که به تدریج استخراج می‌شود. اما ریپل کل موجودی را هنگام راه اندازی شبکه ضرب کرد و به طور متناوب بخش‌هایی از موجودی را از سپرده خارج کرده و آنها را در بازار آزاد می‌فروشد. از کل ۱۰۰ میلیارد موجودی XRP بیش از ۴۵ میلیارد آن در گردش است. بیت کوین توسط یک قدرت مرکزی کنترل نمی‌شود، اما XRP تحت نظارت یک شرکت خصوصی است.

در شبکه بیت کوین ماینر‌ها تراکنش‌ها را در بلاک‌ها قرار می‌دهند تا لجر تراکنش را حفظ کنند و اپراتورها کپی‌های لجر دیجیتال را حفظ کنند. در مقابل تایید کنندگان اعتبار لجر تراکنش را نگهداری می‌کنند و سابقه‌ای از تراکنش‌ها را حفظ می‌کنند. فقط فهرست نودهای تأیید شده توسط ریپل مورد اعتماد شبکه هستند.

 

shahabeml
ارسال دیدگاه