طول عمر ماینرها چقدر است و تا چه زمانی سود آور هستند

طول عمر ماینرها چقدر است و تا چه زمانی سود آور هستند؟

اگر می‌خواهید بدانید طول عمر ماینر شما چقدر است، چه اقداماتی باید انجام دهید تا بهترین استفاده را از تجهیزات ماینینگ خود داشته باشید و سودآوری آن به بیشترین میزان ممکن برسد، در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه ثروت دیجیتال خود را به سود‌آور‌ترین روش استخراج کنید.

طول عمر سخت افزار ماینینگ شما و زمان جایگزینی آن چقدر است؟

افزایش طول عمر دستگاه‌های ماینر و سودآوری آنها را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد. رویکرد اول اقداماتی است که باید با در نظر گرفتن بودجه، نوع ارز انتخابی، قدرت پردازش و زمان استخراج مد نظر قرار داد و رویکرد دوم نکاتی است که در خصوص سخت افزار و شرایط نگهداری آن باید مورد توجه قرار گیرد. این نکات هنگتم راه اندازی فارم ماینینگ اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید چگونه بهترین استفاده را از تجهیزات ماینینگ و پول خود داشته باشید در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونه ثروت دیجیتال خود را به سود‌آور‌ترین روش استخراج کنید. اگر شما تاکنون در این موقعیت قرار داشته‌اید احتمالا می‌دانید که این فرایند چگونه کار می‌کند. اگر شما بودجه متوسطی دارید احتمالا به دنبال خرید یک ماینر کوچک برای ارز‌هایی که با الگوریتم SHA-256 کار می‌کنند هستید.

ارز دیجیتال خود را انتخاب کنید!

فرایند استخراج ارز دیجیتال در واقع حل یک پازل رمزنگاری‌ شده پیچیده است. با انجام این کار، ماینر‌ها در حال استفاده از مکانیزم پاداش کار (POW) هستند، یعنی در قبال خدماتی که به شبکه ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند پاداشی به صورت ارز دیجیتال به آنها داده خواهد شد.

در گذشته یک شخص می‌توانست با CPU و GPU که در یک کامپیوتر خانگی یافت می‌شد ماینینگ را انجام دهد. با گذشت زمان سطح سختی شبکه افزایش یافته است و در نتیجه پردازشگر‌های خاصی به نام ایسیک (ASIC) برای ماینینگ به وجود آمدند. استفاده از چنین پردازنده‌های قدرتمندی همراه با افزایش سطح سختی ارز‌های دیجیتال، رقابت را به گونه‌ای ایجاد کرده است که حتی تراشه‌های تازه طراحی شده نیز می‌توانند به سرعت منسوخ شوند. بسته به بودجه‌ای که دارید و نوع ارز‌هایی که می‌خواهید استخراج کنید، دو انتخاب خواهید داشت:

ریگ ماینینگ

ریگ ماینینگ می‌تواند از کامپیوتر‌های شخصی با تعدادی کارت گرافیک ساخته شود. برخی افراد ممکن است از کیس کامپیوتر‌های شخصی استفاده کنند. برخی دیگر از کیس‌های غیر استاندارد استفاده می‌کنند که اجازه می‌دهد جریان هوا در اطراف اجزا افزایش یابد و برای این کار طراحی شده اند. هرچند این روزها با توجه به هزینه تمام شده و قدرت استخراج کارت‌های گرافیکی، نسبت درآمد به هزینه اولیه آنقدر کاهش یافته است که استفاده از ریگ‌ها نیز دیگر آنچنان مقرون به صرفه نیست.

ایسیک‌ (ASICs)

ماینینگ بر روی GPU و برد‌ها عمل دشواری است. آنها محدودیت‌هایی دارند که در حال افزایش است. برای رسیدن به سودآوری از ماینر‌های ایسیک استفاده می‌شود. در این ماینر‌ها چندین کارت پر قدرت محاسباتی به نام هش برد استفاده می‌شود که به وسیله یک برد کنترل می‌شود و به دلیل آنکه به صورت سخت افزاری برای الگوریتم‌های ماینینگ طراحی شده است محدودیت‌ها از بین می‌برد و بیشترین بازدهی را دارد. اما زمانی که شما بر روی یک ریگ ماینینگ رمز ارز‌ استخراج می‌کنید یک GPU را برای زمان طولانی زیر بار کامل قرار می‌دهید. این بدان معنی است که آنها برای زمان طولانی نمی‌توانند کار کنند؛ چرا که برای این کار طراحی نشده‌اند.

ایسیک‌ ماینر‌‌ها واحد‌های کامل و مستقل‌اند (به جز منبع تغذیه لازم برای راه اندازی که خارج از یونیت ایسیک است) که دارای یک پورت USB یا اترنت برای اتصال مستقیم به شبکه هستند. علاوه بر این ایسیک ماینر‌ها در برابر ریگ‌های ماینینگ با قدرت برابر، قیمت بسیار کمتری دارند.

ماینینگ نیاز به برق زیادی دارد. اگر در حال راه‌اندازی یک ریگ ماینینگ هستید باید نیاز برق تمام اجزایی که استفاده می‌شود به ویژه کارت‌های گرافیکی را محاسبه کنید. علاوه بر آن پیش‌بینی شرایط برای مقابله با رویداد‌های غیر قابل انتظار مانند از کار افتادن ناگهانی و کرش به خصوص وقتی آنها را اورکلاک می‌کنید، لازم است.

در طرف دیگر ایسیک‌ها می‌توانند محاسبات بیشتری با مصرف برق کمتری انجام دهند؛ چرا که آنها دستگاه‌های بسیار تخصصی هستند. از آنجا که آنها آداپتور برق مناسب به همراه دارند شما نگرانی بابت پیش‌بینی و تهیه منبع برق جداگانه‌ای ندارید.

کارایی ماینینگ سیستم‌های مختلف می‌تواند با در نظر گرفتن نسبت تعداد هش‌هایی که در یک ثانیه می‌تواند انجام شود به توان مصرفی، مقایسه شود. پس از هزینه اولیه، آنچه در سودآوری فعلی شما تأثیرگذار است هزینه برق شما است. روشن است اگر هزینه برق شما بیشتر از آن مبلغی است که به‌دست می‌آورید این کار مدل تجاری خوبی نیست. این یکی از مهم ترین فاکتورها در ماینینگ است.

با افراد دیگر مشارکت کنید

به جای آنکه تنهایی اقدام کنید بهتر است که به یک استخر بپیوندید تا منابع را با سایر ماینر‌ها تجمیع کنید. با پیوستن به یک استخر شما کوین‌های مشترکی با تمام اعضای استخر به دست می‌آورید و شانس بیشتری برای حل یک بلاک خواهید داشت. اگر سطح سختی بلاکی که آنها حل می‌کنند بیشتر از سطح تنظیم شده توسط اپراتور استخر باشد ماینر‌ها سهمی از پاداش را به دست می‌آورند. این سطح همیشه نقطه‌ای بین ۱ و سطح سختی ارز است. اگر جایی در استخر می‌بینید که پاداش پرداختی برای یک بلاک بیش از مقدار پیش بینی شده فعلی (به طور مثال برای شبکه بیت کوین ۱۲.۵ بیت کوین) است، علت آن همین اختلاف است.

 

مشکلاتی که باید نسبت به آن آگاه باشید

میزان سختی تمام ارز‌ها با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کند، حقیقتی که شانس تجهیزات شما را برای به‌دست آوردن کوین‌ها و سهم ماینینگ کاهش می‌دهد. در نتیجه مهم است که تا حد امکان با جدیدترین ماینرها کار خود را شروع کنید تا به سود‌آوری برسید.

نوسانات ارز‌های استخراج شده بر سود‌آوری بلند مدت شما تاثیر‌گذار خواهد بود. اگر قیمت به طور ناگهانی افت کند شما بین دو انتخاب قرار می‌گیرید: فروش در قیمت پایین یا انتظار تا زمان افزایش ارزش کوین‌ها. در حالت اول شما باید ماینینگ را به مدت طولانی‌تر ادامه دهید تا هزینه‌های برق و تجهیزات خود را جبران کنید. بنا‌بر‌این بهترین راهکار، ماینینگ ارز در زمان پایین بودن قیمت ارز و در نتیجه سختی کم و نگهداری آن تا زمان افزایش یافتن قیمت است، کاری که همه شرکت‌های بزرگ ماینینگ انجام می‌دهند.

دستگاه‌های ماینر بعد از چه مدت باید جایگزین شوند؟

طول عمر اقتصادی یک ماینر زمانی به پایان می‌رسد که هزینه برق بیشتر از ارزش کوین‌های استخراج شده در منطقه شما باشد. اگر در جایی زندگی می‌کنید که هزینه برق در آنجا بالاست، ماینینگ به جای سود برای شما هزینه خواهد داشت. یک قاعده سرانگشتی می‌گوید که شما تا زمانی می‌توانید از ماینر استفاده کنید که هزینه برق برابر ارزش کوین‌های استخراج شده باشد. پس از آن شما می‌توانید آنرا به کسی بفروشید که برق ارزان‌تری دارد. بسیاری از ماینرهای دست دوم که وارد بازار می‌شوند در واقع از مناطقی می آیند که قیمت برق در آنها گران‌تر است و ماینینگ با آن دستگاه دیگر به صرفه نیست.طول عمر فنی ماینر نامشخص و غیر قطعی است. اما تدابیری وجود دارد که شما می‌توانید با در نظر گرفتن آنها طول عمر ماینر خود را افزایش دهید. در ادامه نکاتی که به شما کمک می‌کند تا طول عمر دستگاه ماینر شما افزایش یابد ذکر خواهد شد.

  • خنک نگه داشتن

ماینینگ به هر روشی که انجام شود یک عملیات محاسباتی شدید است که گرمای زیادی تولید می‌کند. کارایی ماینینگ با افزایش دما کاهش پیدا می‌کند. بنابراین اطمینان پیدا کنید که خنک‌سازی و تهویه به شکل مناسبی انجام می‌شود.

  • مسائل منبع تغذیه

هر ناپایداری در منبع تغذیه می‌تواند به کارایی ضربه بزند یا موجب از کار افتادن سیستم شود؛ بنابراین بر روی یک واحد منبع تغذیه با کیفیت سرمایه‌گذاری کنید. البته لازم نیست به طرف منابع تغذیه متفرقه با ادعای کارایی بیشتر بروید، بهترین منبع تغذیه همانی است که کارخانه تولید کننده ماینر ارائه می‌دهد.

  • مراقب خرابی دستگاه باشید

بدیهی است اگر سخت افزار شما ماینینگ انجام ندهد شما پول از دست می‌دهید. موارد زیر راه‌هایی برای به حداقل رساندن زمان خرابی است:

  • تا آنجا که ممکن است بهترین منبع تغذیه را خریداری کنید.
  • از UPS استفاده کنید تا قطعی برق لحظه‌ای، بر ماینر شما تاثیر نگذارد.
  • دستگاه ماینر خود را پیکربندی کنید تا به طور اتوماتیک به هنگام بالا آمدن دستگاه، ماینینگ را شروع کند و اگر سیستم با خرابی مواجه و به صورت مجدد راه‌اندازی شد، دوباره ماینینگ را شروع کند.

استهلاک مهم‌ترین نگرانی سخت افزار ماینینگ شما نیست

اگر شما در حال عملیات ارتقا بر روی ریگ خود هستید، کامپیوتر خود را ارتقا می‌دهید، به دنبال تهیه تعداد بیشتری ماینر یا ماینر‌های قوی‌تری هستید، به احتمال زیاد آنرا به دلیل افزایش سختی شبکه انجام می‌دهید. بیشتر رمز ارز‌ها موجودی کل محدودی دارند. ارز‌هایی چون بیت کوین و اتریوم هرگز فراتر از ۲۱ میلیون نخواهند رفت که این مسئله، استخراج آنها را با گذشت زمان دشوار‌تر می‌سازد. این بخشی از دلیلی است که موجب ارزش رمز ارز می‌شود؛ اما پیامد‌های ثانویه‌ای برای سخت افزار ماینینگ به دنبال خواهد داشت.

 

shahabeml
ارسال دیدگاه