تاریخچه بزرگ ترین استخر های ماینینگ بیت کوین در جهان

تاریخچه بزرگ ترین استخر های ماینینگ بیت کوین در جهان

امروزه استخر‌های ماینینگ کوچک و بزرگ مختلفی وجود دارد. هم اکنون تعداد استخر‌های ماینینگ غیر فعال بیشتر از تعداد استخر‌های فعال است. قدرت هش استخر‌های باقیمانده صد‌ها شبکه ارز دیجیتال  PoW (اثبات کار) را امن می‌کند. از کوین هایی مانند بیت کوین (BTC) گرفته تا بیت کوین کش (BCH) تا آلت کوین هایی مانند مونرو کلاسیک (monero classic) و zelcash. این مطلب در ادامه مروری به بزرگ ترین استخر‌های ماینینگ جهان بنیان گذاران آن و جغرافیای آن خواهد داشت.

استخر‌های ماینینگ در آستانه ۹ سالگی

استخر‌های ماینینگ از اواخر سال ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کردند، آنها به عنوان ابزاری برای به اشتراک گذاشتن منابع محاسباتی و افزایش شانس شناسایی بلاک های ماینر‌های انفرادی ظهور پیدا کردند. در حالی که از آن زمان تعداد زیادی به ماینینگ بیت کوین، ماینر‌های ایسیک (ASIC) و فارم‌های ماینینگ بزرگ روی آورده‌اند اساس استخر‌های ماینینگ به همان شکل باقی مانده است. به جز معدود موارد استثنایی پیوستن به استخر‌ها برای همه آزاد است.

 

 

توزیع هش ریت استخر ماینینگ در ۴ روز گذشته

علاوه بر کوین های برتر الگوریتم SHA-256 مانند بیت کوین بیت کوین کش، آلت کوین های مختلفی نیز وجود دارند که می‌توانند با الگوریتم های چون equihash استخراج شوند. استخر ماینینگ ۲miners.com برای مثال هش ریت و سود آوری کوین های الگوریتم equihash را ثبت می‌کند. خروجی آن ترتیبی از معیار هایی را نشان می‌دهد که ماینر‌های ارز دیجیتال عادت کرده اند در جستجو برای تعیین سود آور ترین ارز‌ها از آنها استفاده کنند. با نزدیک شدن به ۹ سالگی استخر‌های ماینینگ بزرگ ترین استخر‌های ماینینگ بیت کوین که بیشتر آنها کوین هایی چون بیت کوین کش و اتر را هم استخراج می‌کنند، بررسی می‌شود.

 

 

BTC.com

تأسیس: ۲۰۱۵

دارنده: Bitmain

هش ریت بیت کوین (میانگین چهار روزه): ۱۷.۷%

کوین های قابل استخراج: بیت کوین (BTC)، بیت کوین کش (BCH)، اتر (ETH)

تاریخچه: این استخر در اصل توسط Blocktrail برای سرویس دهی به عنوان یک کیف پول تحت وب ایجاد شد. BTC.com هنوز کیف پول های وبایل و دسکتاپ را ارائه می‌کند ولی بیشتر به دلیل استخر ماینینگ خود شتاخته شده است که از ژوییه ۲۰۱۶ در اختیار بیت مین است.

F2pool

تأسیس: آوریل ۲۰۱۳

بنیان گذاران: Discusfish and Wang Chun

هش ریت بیت کوین:۱۳.۸%

کوین های قابلاستخراج: BTC, LTC, ETH, ZEC, SCC, SC, DASH, XMR, DCR, XZC, AION

تاریخچه: F2pool قدیمی ترین استخر ماینینگ بیت کوین چین و دومین استخر بیت کوین جهان پس از BTC.com است. هم چنین F2pool سومین استخر بزرگ ماینینتگ اتریوم است. F2pool زمانی با نام Discus Fish شناخته می شد که نام مستعار یکی از اپراتورها بود.  F2pool امروزه  12.38EH/s در شبکه بیت کوین، ۵۰.۳۶TH/s در لایت ک.ین و ۲۱.۴۲TH/s در اتریوم قدرت هش دارد. این استخر اپلیکیشن هایی برای اندروید و iOS و ابزار‌های مختلفی از جماه مقایسه درآمد ماینینگ ارائه کرده است.

در سال ۲۰۱۴ F2pool25% شبکه بیت کوین و ۳۱% لایت کوین را کنترل می‌کرد که بیم حمله ۵۱% را به وجود آورد.

Poolin

تأسیس: ۲۰۱۷

هش ریت بیت کوین: ۱۳.۳%

کوین های قابل استخراج: BTC,BCH, BSV, ZEC, LTC, DCR, DASH, XMR

تاریخچه: توسط بنیان گذاران BTC.com کار خود را آغاز کرد. Poolin.com استخر چینی دیگری است که شرکتی با نام Blockin بر آن نظارت می‌کند. یکی از خلاق ترین استخر‌های ماینینگ است و ابزار‌های مختلفب توسعه داده است. از جمله ابزاری که بسته به سودآوری شبکه بین بیت کوین و بیت کوین کش بین آنها سوییچ می‌کند. هم چنین قابلیت فروشگاه شبکه لایتنینگ ، محاسبه کننده سود آوری ماینینگ و امتیازبندی سایر اپلیکیشن ها و ابزار‌های ماینینگ را دارد.

در ژوئن ۲۰۱۹ این استخر اعلام کرد که بیت مین از سه تن از کارمندان Poolin که پیش از این در بیت مین کار می‌کردند به دلیل نقض توافق رقابتی در راه اندازی Poolin شکایت کرده است.

Antpool

تأسیس: ۲۰۱۴

بنیان گذاران: Jihan Wu and Micree Zhan

هش ریت بیت کوین:۱۰.۲%

کوین های قابل استخراج:BTC, BCH, LTC, ETH, ETC, ZEC, DASH, SCC, XMC, BTM

تاریخچه: یکی دیگر از استخرهای بیت مین Antpool است که استخر اصلی Jihan Wu است. Antpool ابزار‌های پیشرفته ای برای ماینر‌های با تجربه ارائه می‌کند، به ویژه آنهایی که در مقیاس بالایی ماینینگ را انجام می‌دهد. پرداخت این استخر در همان روز ماینینگ انجام می‌شود.

با وجود اتهام مشارکت در متمرکز سازی ماینینگ، بیت مین Antpool را  با کمیته ای جهت کمک به غیر متمرکز سازی شبکه بیت کوین در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد. اکثریت قدرت هش در دست مشتریان قرار گرفت.

Slush Pool

تأسیس: ۲۰۱۰

هش ریت بیت کوین: ۶.۷%

کوین های قابل استخراج: بیت کوین (BTC)،  زی کش (ZEC)

تاریخچه: به عنوان اولین استخر ماینینگ جهان، تاریخچه Slush از نوامبر ۲۰۱۰ قابل بررسی است. در آن زمان با نام Bitcoin Pooled Mining Server فعالیت خود را آغاز کرد. Slush بیش از یک میلیون بیت کوین را استخراج کرده است.

در مارس ۲۰۱۸ Slush Pool اولین بلاک بیت کوین را با استفاده از فناوری Asicboost استخراج کرد.

 

shahabeml
ارسال دیدگاه