بهترین ماینر های بیت کوین

بهترین ماینر های بیت کوین

 

امروزه تنها راه ماینینگ استفاده از دستگاه‌هایی موسوم به ایسیک (ASIC) است که مختص ماینینگ طراحی شده‌اند. برای اینکه انتخاب مناسبی در خرید ماینر داشته باشیم باید چند عامل را در نظر بگیریم. در ادامه با این عوامل آشنا شده و هم‌چنین بهترین تولید کنندگان ماینر و بهترین ماینر‌های بیت کوین معرفی خواهند شد.

بهترین ماینر‌های بیت کوین کدامند؟

ماینینگ بیت کوین از زمان به وجود آمدن بیت کوین در سال ۲۰۰۹ افزایش چشمگیری داشته است. ماینینگ بیت کوین در روز‌های اول کار بسیار ساده‌ای بود و حتی کامپیوتر‌های خانگی نیز می‌توانستند ماینینگ بیت کوین را انجام دهند. امروزه ماینینگ با استفاده از کامپیوترهای بسیار قدرتمند یا همان ماینر‌ انجام میشود که برای همین منظور طراحی شده‌اند.

امروزه تنها راه ماینینگ بیت کوین از طریق ماینر‌هایی با نام ایسیک (ASIC) صورت می‌گیرد که به این کار اختصاص یافته‌اند. با توسعه ماینینگ شرکت‌های  بیشتری به تولید سخت افزار‌های ماینینگ روی آورده‌اند.

اگر می‌خواهید درک عمیق‌تری از اینکه چگونگی انتخاب سخت افزار ماینینگ خود داشته باشید بخش‌های بعدی این مقاله را مطالعه کنید.

ماینینگ بیت کوین و ارزیابی دستگاه ماینر

ماینینگ نسبت به زمانی که شما می‌توانستید آنرا به صورت خانگی و با کامپیوتر انجام دهید بسیار تغییر کرده و به سرمایه و زمان نیاز دارد.

ماینر‌ها در این مدت تکامل پیدا کرده و از ماینینگ با استفاده از کامپیوتر‌های شخصی، کارت گرافیکی و پس از آن آرایه‌های دروازه‌ای برنامه پذیر میدانی  (FPGA) به سمت وضعیت کنونی یعنی ایسیک‌ها رفته‌اند.

امروزه اگر شما سعی کنید ماینینگ را با چیزی غیر از ماینر‌ ایسیک انجام دهید نا امید خواهید شد. ایسیک‌ها به طور خاص برای ماینینگ بیت کوین ساخته شده‌اند؛ بنابراین کارآمد‌ترین نوع ماینر‌ها هستند. برای مثال می‌توان گفت که قدرت ماینینگ یک ماینر ایسیک معادل ۷۰۰ کارت گرافیک است.

بنابراین حرکت گسترده ماینر‌ها به سمت سخت افزار‌های ایسیک به سادگی قابل درک است. هش ریت کل شبکه بیت کوین گواه روشنی بر این موضوع است که به تازگی از ۵۰EH/s عبور کرده است.

(یعنی ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۰۰۰ ۵۰ محاسبه هش در هر ثانیه!)

امروزه تمرکز بر روی ایجاد تراشه‌های کوچک‌تر برای ایسیک ماینینگ جهت تولید ماینر‌های قدرتمند‌تر است. هر چه تراشه‌ها کوچک‌تر باشد، تعداد تراشه‌هایی که در یک ماینر می‌تواند قرار گیرد قابلیت‌های ماینینگ آنرا افزایش می‌دهد. کوچک‌ترین تراشه‌‌ تجاری تراشه ۷ نانومتری است که توسط بیت مین و Antminer S15 معرفی شده است.

ارزیابی یک ماینر

هنگامی که می‌خواهید یک ماینر را ارزیابی کنید نیاز است سه فاکتور اصلی را بررسی کنید.

مصرف برق: ماینر چه مقدار برق مصرف می‌کند. این نکته مهمی است چراکه اگر می‌خواهید بیت کوین استخراج کنید باید هزینه زیادی برای قبض برق خود بپردازید. این میزان با وات اندازه‌گیری می‌شود و هر چه این عدد پایین‌تر باشد بهتر است.

هش ریتهش ریت یا نرخ هش در واقعنشان دهنده قدرت ماینر در حل مسئله ریاضی ماینینگ است. هش ریت نشان می‌دهد که ماینر در هر ثانیه چند حدس می‌تواند بزند. در حالی که یک کامپیوتر شخصی می‌تواند چند میلیون حدس در ثانیه بزند، یک ماینر ایسیک می‌تواند ۱۰۱۲ حدس در ثانیه بزند. هر چه نرخ هش بالاتر باشد بهتر است.

بهره وری انرژی: این فاکتور نشان می‌دهد ماینر شما چقدر کارایی دارد و بر حسب ژول که واحد انرژی است اندازه گیری می‌شود. یک وات برق برابر یک ژول بر ثانیه است. به عبارت دیگر یک ژول حاصل ضرب وات در تعداد ثانیه‌ها است. اگر این عدد پایین باشد به این معنی است که ماینر شما برق کمتری برای همان میزان کار مصرف می‌کند و کارایی بیشتری دارد.

یک ماینر می‌تواند هش ریت بالایی داشته باشد اما کارآمد نباشد و شما در نهایت پول بیشتری برای بیت کوین‌هایی که تولید می‌کنید می‌پردازید. یک ماینر با کارایی بالا نیاز به برق کمتری برای ماینینگ بیت کوین دارد.

تمام فاکتور‌های ذکر شده برای محاسبه کارایی اهمیت دارند، بنابراین پیش از ادامه کار از آنها اطمینان پیدا کنید.

هنگامی که شما این اطلاعات را دارید می‌توانید آنرا در یک ماشین حساب ماینینگ بیت کوین قرار داده و تخمین بزنید در هر دوره زمانی چند بیت کوین می‌توانید به دست آورید. باید به خاطر داشته باشید که این ماشین حساب‌ها ۱۰۰% دقیق نیستند، چرا که نمی‌توانید اطمینان پیدا کنید از میزان دقیق سختی در هر لحظه چقدر است و یک هفته بعد چه اتفاقی برای قیمت بیت کوین می‌افتد.

شرکت‌های مهم تولید کننده ماینر

بیت مین (Bitmain)

Bitmain شناخته‌شده ترین تولید کننده تجهیزات ماینینگ است. بیت مین در سال ۲۰۱۳ در چین تأسیس شد و امروز دفاتری در چند کشور مختلف دارد. این شرکت، آنت ماینر از سری محصولات ماینر‌های ایسیک را توسعه داده است که مختص ماینینگ ارز‌های دیجیتال چون بیت کوین، لایت کوین و دش است. پرچمدار ماینر بیت کوین Antminer S9 است که در اواخر ۲۰۱۶ روانه بازار شد. هم چنین دو استخر ماینینگ بزرگ جهان یعنی BTC.com و Antpool است.

اگرچه بیت مین به لحاظ برتری‌های فنی و تحویل مطمئن قابل احترام است اما به دلایل مختلفی از سوی بسیاری از علاقه‌مندان بیت کوین مورد انتقاد قرار گرفته است:

  • انحصار تولید ایسیک و ماینینگ
  • نقش او در به تأخیر انداختن ارتقاء SegWitبرای بیت کوین
  • پشتیبانی از بیت کوین کش (Bitcoin Cash)
  • اقدامات ضد رقابتی او
  • روش‌های سوال بر انگیز مثل آسیب پذیری Antbleed و AsicBoost scandal

می‌توان گفت که موفقیت غیر قابل انکار بیت مین با مخالفت‌های گسترده در سراسر فضای ارز دیجیتال به دست آمده است. بر اساس تحلیلی که سهم بیت مین از بازار ماینر ایسیک را ۸۰%-۷۰% تخمین می‌زند، می‌توان گفت در حال حاضر اکثر تجهیزات ماینینگ از ماینر‌های بیت مین تشکیل شده است.

Canaan Creative

Canaan در سال ۲۰۱۳ در پکن توسط N.G.Zhang به عنوان تولیده کننده FPGA تأسیس شد. FPGA سخت افزار‌های ماینینگ هستند که پیش از ایسیک‌ها تولید می‌شدند. در مه ۲۰۱۸ Canaan با عرضه اولیه سهام به ارزش یک میلیارد دلار در فهرست بورس سهام هنگ کنگ قرار گرفت. ثبت نام Canaanدر بورس هنگ کنگ نشان داد که این شرکت تقریباً ۲۰ درصد هش ریت بیت کوین را در اختیار دارد.

Canaan دومین تولید کننده ماینر‌های ایسیک در جهان است. این شرکت تجربه ارزشمندی در طراحی الکترونیک و تولید دارد.

Halong Mining

یکی از جدید‌ترین شرکت‌ها در حوزه تولید ماینر هالونگ ماینینگ است. اطلاعات زیادی درباره این شرکت در دست نیست و نسبتاً ناشناخته است، اما در اوایل سال ۲۰۱۸ ماینر بیت کوین قدرتمند‌ی با نام DragonMint T1 را به بازار عرضه کرد. اگرچه جامعه بیت کوین با شک و تردید به این شرکت نگاه می‌کرد، اما ماینر‌ها مطابق با وعده‌ای که داده شده بود تحویل داده شد و به گونه‌ای که توصیف شده بود عمل می‌کردند.

Halong بیشتر به دلیل ارتباط با دو شرکت شناخته شده قابل توجه است:

  • شرکت سامسونگ کره جنوبی که تراشه‌های به کار رفته در ماینر‌های ایسیک هالونگ را تولید می‌کند.
  • توسعه دهنده هسته بیت کوین BtcDrak

Halong Mining هم چنین به طور ضمنی توسط Adam Back تأیید شده است. در مقاله اصلی بیت کوین توسط Satoshi نقل شده که Adam Back سیستم اثبات کار “Hashcash”را توسعه داده است که اساس ماینینگ بیت کوین را تشکیل داده است.

Innosilicon Technology

اینوسیلیکون شرکتی سخت افزاری است که تیم‌های طراحی آن در چین و آمریکای شمالی قرار دارند. افتخار Innosilicon ارائه راهکارهای کم هزینه، کارایی بالا و راهکارهای قابل سفارشی سازی است.

Innosilicon وارد بازار ماینینگ ارز دیجیتال شده است و سری Terminatorرا برای ماینینگ بیت کوین معرفی کرده است. آخرین ماینر این سری Terminator T3 است.

GMO Internet

InternetGMO غول ژاپنی صنعت ماینینگ نیز به تازگی یک ماینر بیت کوین جدید را معرفی کرده است. اگرچه GMO Internet در زمینه زیرساخت اینترنت فعالیت دارد اما در زمینه‌های دیگری چون تبلیغات آنلاین و رسانه، سرویس‌های مالی اینترنتی و سرگرمی‌های موبایلی و البته ارز دیجیتال فعالیت می‌کند. این شرکت چندین صرافی ارز دیجیتال را نیز راه‌اندازی کرده است.

Zhejiang Ebang Communication

Ebang بیشتر در زمینه تحقیق و توسعه، تولید و فروش محصولات مخابراتی فیبر نوری فعالیت می‌کند. این شرکت یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان چیپ های ایسیک در منطقه خود است. ماینر‌های Ebang با نام تجاری Ebit فعالیت می‌کنند.

Bitfury

Bitfury سخت افزاری و نرم افزاری کهنه کار در زمینه بیت کوینکه در سال ۲۰۱۱ شکل گرفت. این شرکت به تنهایی عملیات ماینینگ را در مقیاس گسترده انجام می‌دهد و هم اکنون ۲/۳% از هش ریت شبکه بیت کوین را در اختیار دارد. Bitfury ،BlockBox AC را به فروش می‌رساند که دستگاهی به ابعاد ۵۰۰ فوت مربع و شامل ۱۷۶ ماینر است که با نرخ عظیم ۸PH/s ماینینگ را انجام می‌دهند. طبیعتاً این نوع دستگاه برای عملیات بزرگ مناسب است و برای ماینینگ خانگی طراحی نشده است.

 

shahabeml
ارسال دیدگاه