توکن شبکه انکر چیست ؟


توکن شبکه انکر

انکر (ANKR) توکن بومی پلتفرم انکر و یک توکن اتریومی است. به این معنی که این ارز دیجیتال مبتنی بر استاندارد  ERC-20 بوده که بر بستر بلاک‌چین  ETH کار می‌کند و به کاربران این امکان را داده تا در طیف گسترده‌ای از کیف پول‌ها از هر دو نوع سخت افزار و نرم افزار ذخیره شود.

تاریخچه انکر

تاریخچه آنکر به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. زمانی‌که این پروژه به‌عنوان یک پلتفرم رایانشی توزیع‌شده که از بلاک چین  بهره می‌برد، آغاز به‌کار کرد. در آن زمان گروهی از متخصصان فناوری از دانشگاه برکلی (Berkeley) در کالیفرنیا تصمیم گرفتند با استفاده از فناوری بلاک‌چین یک سیستم محاسبات ابری غیرمتمرکز ایجاد کنند که قادر به ارائه راه‌حل‌های میزبانی مقرون به صرفه برای نودهای شبکه‌های ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین یا اتریوم باشد. در واقع عملکرد این پلتفرم محاسبات ابری به این صورت است که از ظرفیت‌ منابع محاسباتی بیکار در دستگاه‌های ادج (edge) و دیتاسنتر‌ها (data center) استفاده می‌کند. یعنی یک پلتفرم محاسبات کامپیوتری توزیع‌شده که به کاربر اجازه داده تا به شکل بسیار به‌صرفه‌تری به منابع ابری دسترسی داشته باشد و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا از توان کامپیوتری بلااستفاده خودش کسب درآمد کند.

ANKRReviewCover
تاریخچه انکر

بنیانگذاران انکر را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

توسعه‌دهندگان پروژه انکر را ۱۶ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه برکلی در کالیفرنیای آمریکا تشکیل می‌دهند. اما در راس این تیم چندلر سانگ (Chandler Song) که قبلا مسئول خدمات وب آمازون (Web Amazon) بود به عنوان مدیر عامل شرکت و رایان فانگ (Ryan Fang) که قبلا به‌عنوان یک بانکدار سرمایه‌گذار در مورگان استنلی .کار می‌کرد قرار دارند. ترکیبی از تجربه بی‌نظیر هم از علوم کامپیوتر و هم از نظر اقتصادی، چیزی که می توانست آغازگر خوبی برای آنکر در اکوسیستم رمز ارز باشد.

از دیگر افراد تشکیل‌دهنده تیم انکر به استنلی وو (Stanley Wu)، بنیانگذار و مدیر ارشد فنی (CTO) می‌توان اشاره کرد. گفتنیاست استنلی وو در حرفه قبلی خود به‌عنوان مهندس ارشد نرم‌افزار و سرپرست فناوری (LV6) در آمازون فعالیت داشته است.

چندلر سانگ در سال اول تحصیل خود در سال ۲۰۱۴ رایان فانگ را با بیت‌کوین و بلاک‌چین آشنا کرد، تاجایی که او را به خریدن ۲۲ بیت‌کوین به همراه یکدیگر مجاب کرد. در سال ۲۰۱۷، آن بیت‌کوین‌ها بذری شدند که برای تامین مالی پروژه انکر به‌کار گرفته شدند. آنها با هم، پتانسیل بازار رایانش ابری را به عنوان زیرساختی که می تواند نوآوری جهانی را به حرکت در آورد، تصدیق کردند. این امر آنها را به ساختن یک ابر ارزانتر و غیرمتمرکز سوق داد.

1 DYTXgz6iruKm ccluan5NQ
تیم توسعه‌دهنده رمز ارز انکر

تکنولوژی مورد استفاده در انکر چیست؟

شبکه انکر از جمله اولین شبکه‌‌هایی هست که از سخت‌افزار مورد اعتماد استفاده می‌کند تا امنیت را در سطح شرکت‌های درگیر تضمین کند. این شرکت‌ها از اینتل اِس‌جی‌ایکس (Intel SGX) به عنوان هسته اصلی فناوری مورد استفاده خود بهره برده که این امکان را برای نرم‌افزارها فراهم ساخته تا داخل خود سخت افزارها کار کنند.

در مورد بلاک‌چین انکر هم باید گفت، شبکه انکر از سازوکار اجماع گواهی کار مفید استفاده می‌کند و نود‌های اعتبارسنج در تکثیر بلوک‌ها در این شبکه شرکت‌ می‌کنند. انکر همچنین از یک سامانه اعتبارمحور برای انتخاب این نودهای اعتبار سنجی استفاده می‌کند. برای تسهیل پردازش آف‌چین (off-chain) اطلاعات، یک سامانه اوراکل بومی وجود دارد که اطلاعات را بین قرادادهای هوشمند  آن‌چین (on-chain) و آف‌چین جابه‌جا می‌کند.

20180315194714 GettyImages 862545030
تکنولوژی انکر

طراحی نود ادج (Edge node)

در انکر ۳ نوع نود وجود دارد که در زیر به آنها اشاره شده است  :

Seed peer: وظیفه این نود ایجاد بلوک‌های جدید و استقرار آن در انکر هاب (Ankr Hub) است.

Persistent peer: بلا‌ک‌چین را همگام‌سازی کرده و در مرکز داده مستقر می‌شود.

Access peer (یا ماینر انکر Ankr Miner): این نود به Peerist Peer دسترسی پیدا کرده و حجم کار را گزارش می‌دهد. Ankr Miner همچنین خدمات محاسباتی را به‌عنوان یک نود ادج محاسباتی اضافی برای مرکز داده فراهم می‌کند.

از آنجا که از تجهیزات ماینینگ برای به اشتراک‌گذاری منابع و محاسبه هم استفاده می‌شود، کارت گرافیک ماشین‌های استخراج با CPU، دیسک و حافظه برای استقرار انتخاب می‌شوند. با توسعه روزافزون فناوری ۵G، شبکه مدرن دارای پهنای باند بسیار بیشتر و تاخیر بسیار کمتر است. این امر امکان پیاده‌سازی انواع برنامه‌های هماهنگ‌کننده زمان واقعی را با استفاده از ماینر انکر مانند اینترنت اشیا (IoT)، یادگیری ماشینی، سیستم‌های ذخیره‌سازی توزیع‌شده و VR/AR فراهم می‌آورد.

Ankr la gi Co phai la nen tang ma chung ta nen lua chon
Edge node Design

چرا انکر منحصر بفرد است؟

یکی از اهداف اصلی شبکه انکر ارائه راه‌حل جدید برای فناوری بلاک‌چینی است که به‌طور کامل توان محاسباتی دستگا‌ه‌ها و مراکز داده را به‌کار می‌گیرد.

به عبارتی دیگر انکر بستری را برای مشتران و کاربران فراهم ساخته تا به منابع مقرون‌به‌صرفه‌تری دسترسی پیدا کنند. در واقع دلیل اصلی منحصریفرد بودن شبکه انکر این است که برای اولین بار از سخت‌افزار معتمد و قابل اطمینان استفاده می‌کند و به‌همین ترتیب امنیت بالایی از شبکه را هم فراهم می‌ورد.

انکر چگونه کار می‌کند؟

انکر پروژه‌ای است که برای انجام ماموریت خود در ایجاد و توسعه نسل بعدی اینترنت غیرمتمرکز در سطح جهان توزیع شده است.

برای دستیابی به تمرکززدایی برنامه‌ها و نودهای استیکینگ و پشتیبانی از زیرساخت وب‌تری (Web3)، انکر از قدرت محاسباتی پشتیبانی‌شده توسط دفتر کل توزیع‌شده (DLT) برای جمع آوری منابع داده استفاده کرده که از طریق مراکز داده با هزینه کمتری در اختیار سپرده‌گذاران و توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد، به این ترتیب است که توسعه‌دهندگان و سپرده‌گذاران می‌توانند به‌راحتی برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) را ایجاد و مستقر کرده و موجودی خود را استیک کنند.

استیک‌کردن انکر توسط پروتکل Stkr، که در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، پشتیبانی می‌شود که از سهام ETH در مقابل aETH پشتیبانی می‌کند. aETH نشان‌‌دهنده ارزش ETH استیک‌شده به علاوه نرخ بازده مورد انتظار موجودی سهام است، که سیستمی با نقدینگی بالا برای سپرده‌گذاران آینده اتریوم ۲.۰ ایجاد می‌کند.

انکر، توکن بومی این شبکه است و دارای چندین ابزار مختلف شامل پرداخت‌ها و دسترسی به برنامه‌های مستقر در شبکه، سپرده‌گذاری یا همان استیکینگ و رای‌گیری در مورد پیشنهادات حاکمیتی اس. انکر قصد دارد از پروتکل‌های بلاک‌چین بیشتر به عنوان بخشی از کار خود در توسعه وب‌تری (Web3)، اینترنت غیرمتمرکز خصوصی‌تر و امن‌تر پشتیبانی کند.

1 WR5d1A08xV5H4VQaUBsqPQ
انکر چگونه کار می‌کند؟

معماری انکر

سیستم شبکه رایانه‌ای و ارتباطات داده (DCCN) انکر در منابع محاسباتی مدیریت‌شده توسط پلتفرم کوبرنتیز (Kubernetes) در موقعیت‌‌های مختلف جغرافیایی مستقر و توزیع شده است. منابع پیکربندی‌شده در خوشه‌های این پلتفرم از طریق نوع خاصی از خوشه‌ها به نام انکر هاب (Ankr Hub) به یکدیگر متصل می‌شوند. آن زمان است که هاب‌ها به طور کامل توسط انکر راه‌اندازی و کنترل می‌شوند و به‌عنوان نودهای کلیدی برای انتقال و ارسال وظایف محاسباتی به سایر خوشه‌های کاری عمل می‌‌‌نند.

خوشه‌های کاری، واحدهایی هستند که در واقع امور محاسباتی کاربران را اجرا می‌کنند. هدف شبکه انکر ایجاد تجربه کاربری در DCCN شبیه به پلتفرم‌های محاسباتی متمرکز مانند وب سرویس آمازون (AWS) یا مایکروسافت آزور (Azure) است. از طریق رابط کاربر گرافیکی (GUI) یا رابط خط فرمان (CLI) انکر، کاربران می‌توانند به راحتی زیرساخت، خدمات یا برنامه‌های کاربردی را پیکربندی و استقرار دهند.

image16
معماری انکر

ساختار بلاک‌چین انکر

بلاک‌چین انکر از ۴ لایه تشکیل شده است. این ۴ لایه و وظایف هریک به شرح ذیل است:

۱– لایه اصلی (Core layer): این لایه اصلی اجماع است. همه نودهای کامل بر روی این لایه قرار دارند. لایه اصلی شامل نودهای اعتبارسنج و نودهای منظم است. نودهای اعتبارسنج در حال حاضر توسط شبکه‌های رایانه‌ای و ارتباطات داده‌ DCCN (Data Communication and Computer Networks) انکر تایید می‌شوند.

۲- لایه ریلِی (Relay layer): لایه ریلِی برای مسیریابی سریع شبکه است. همه نودهای این لایه نیز نودهای کامل هستند، اما این نودها بلوک تولید نمی‌کنند یا در اجماع شرکت نمی‌کنند.

۳- لایه دسترسی (Access layer): لایه دسترسی شامل نودهای مرکز داده، نودهای استخراج و محاسبات است. همه ی این نودها می توانند دسترسی غیر قانونی به نودها را کنترل کنند.

۴- لایه میکرو نود (Micro-node layer):  لایه میکرو نود شامل نودهای دستگاه و برخی از هش‌های تراکنش است. اگر یک میکرو نود نیاز به بازیابی اثبات شبکه داشته باشد، از نود لایه دسترسی می‌خواهد. اگر لایه دسترسی داشته باشد، نود نمی‌تواند مدرکی ارائه دهد، درخواست از طریق لایه ریلِی به لایه اصلی منتقل می شود.

image10
ساختار بلاک‌چین انکر

ویژگی‌های پلتفرم آنکر

هدف پلتفرم انکر ایجاد یک چارچوب بلاک‌چین کارامد است تا محاسبات ابری توزیع‌شده را فراهم آورده و زیرساخت‌های کاربرپسند را برای برنامه‌های تجاری فراهم کند.

به‌طور کلی ویژگی‌های اصلی شبکه بلاک‌چین انکر به شرح ذیل است:

۱- امنیت پلتفرم با استفاده از اثبات اجماع کار مفید  POUW

این الگوریتم اثبات اجماع کار مفید به بلاک‌چین این امکان را می‌دهد تا بدون اتلاف انرژی به امنیت دست یابد.

۲- استفاده از پلتفرم توزیع شده رایانش ابری  DCC

این پلتفرم امکان برقراری ارتباط برای محاسبه بین کاربران را به صورت نظیر به نظیر فراهم می‌کند.

۳- سرویس اوراکل

رمز ارز انکر با بکارگیری سخت افزار قابل اعتماد، یک سیستم داده معتبر را معرفی کرده که این سیستم شامل ۳ بخش اصلی است.

۴- ساختار چند‌زنجیره ای

مقیاس‌بندی بلاک‌چین انکر با اجرای پلاسما و شاردینگ انجام می‌شود. این شبکه از یک ساختار بلاک‌چبن درختی تشکیل شده که در آن زنجیر‌ه‌های مختلف کاربردی به یک زنجیره اصلی متصل هستند. از این زنجیره اصلی برای اجرای قراردادهای هوشمند به‌کار گرفته می‌شود.

۵- بازیافت قدرت محاسبات شرکت های ارائه‌‌دهنده محاسبات ابری                                                                                       
فناوری انکر، شرکت‌ها را قادر می‌سازد قدرت محاسبات ابری اضافی به‌دست آمده از مراکز داده که با تمام پتانسیل خود استفاده نمی‌شدرا به‌کار گیرند.

۶- زیرساخت اطلاعات توزیع‌شده                                                                                                               
بلاک‌چین انکر برای پیشبرد تکنولوژی‌هایی مانند فناوری اینترنت اشیا (loT)، نیاز به زیرساخت‌ها، خدمات و اطلاعات بسیار توزیع‌شده را افزایش می‌‌دهد.

Ankr crypto token 1280x720 1
ویژگی های پلتفرم آنکر

تعداد سکه‌های در گردش در شبکه انکر چقدر است؟

در حال حاضر میزان سکه‌های در گردش انکر برابر با ۷،۶۶۲،۸۹۹،۳۷۸ سکه تخمین زده شده است. حداکثر عرضه سکه‌های انکر ۱۰ تریلیون توکن است.

ankr defi cryptocurrency symbol gold coin green screen background abstract concept d illustration ankr defi cryptocurrency 226880228
تعداد سکه‌های در گردش در شبکه انکر چقدر است؟

ارز انکر را از کجا می‌توان خرید؟

اگر از جمله افرادی هستید که در بازار ارزهای دیجیتال و خرید و فروش رمز ارزها فعالیت دارید حتما می‌دانید برای خرید اینگونه ارزها حتما می‌بایستی از طریق یکی از صرافی‌های ایرانی و یا خارجی اقدام کنید. برای خرید ارز دیجیتال انکر هم نیاز دارید تا در یکی از صرافی‌هایی که پشتیبان‌کننده این ارز دیجیتال است، ثبت‌نام نمایید.

در خصوص صرافی‌های خارجی همانطور که می‌دانید به‌دلیل تحریمات موجود در کشور ایران، کاربران ایرانی نمی‌توانند مستقیما این رمز ارز را خریداری کنند. بنابریان بهترین و امن‌ترین گزینه برای این دسته از کاربران اقدام از طریق صرافی‌های مستقر در داخل کشور است.

صرافی اکسکوینو با برخورداری از سابقه درخشان از اولین پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال با مجوز رسمی بوده است. این صرافی با لیست متنوعی از ارزهای دیجیتال و کیف پول منحصربفرد خود فضایی امن و راحت را برای کاربران فراهم ساخته تا به‌راحتی و در سریعترین زمان ممکن به انجام معاملان خود بپردازند.

خبر خوب اینکه اگر می‌خواهید به مبادله رمز ارز انکر بپردازید اکسکوینو در کنار چند ده رمز ارز برتر دیگر این امکان را برای شما میسر ساخته است. تنها کافی وارد سایت اکسکوینو شده و بعد از ثبت‌نام و تکمیل مراحل احراز هویت خود فعالیت‌تان را در ایتن صرافی معتبر آغاز کنید.

همچنین در حال حاضر از برترین صرافی‌های خارجی برای مبادله رمز ارز انکر به صرافی‌های بایننس (Binance)، هوبی گلوبال (Huobi Global)، آپ‌بیت (Upbit)، کوین‌تایگر (CoinTiger) و بیت‌است (BitAsset) می‌توان اشاره کرد. شما همچنین می‌توانید در این صرافی‌ها رمز ارز انکر را با جفت ارزهای معاملاتی همچون USD، USDT،BTC و ETH معامله کنید.

maxresdefault 2
ارز انکر را از کجا می‌توان خرید؟

کیف پول‌های قابل استفاده برای انکر

ارز دیجیتال انکر همانند بسیاری از رمز ارزهای دیگر قابلیت ذخیره و نگهداری در کیف‌پول‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را دارد. حتما می‌دانید همانگونه که شما برای نگهداری دارایی فیزیکی خود نیاز به حساب‌های بانکی دارید برای ذخیره دارایی دیجیتال هم نیاز به کیف پول‌های مختص این کار است تا به استفاده از آدرس‌هایی که این کیف پول‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد به ذخیره دارایی خود بپردازید.

کیف پول‌های سخت‌افزاری یا به اصطلاح کیف پول سرد که از قابلیت ذخیره‌سازی انکر برخوردارند عبارتند از لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و کیپ‌کی (KeepKey). کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌رغم امنیت بالایی که دارند به‌دلیل هزینه بالای خرید آن از محبوبیت کمتری نسبت به کیف پول‌های گرم (نرم‌افزاری) در میان کاربران برخوردارند.

به غیر از کیف پول‌های سخت‌افزاری از جمله کیف پول‌های نرم‌افزاری برای نگهداری رمز ارز انکر به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

۱- کیف پول تراست (Trust Wallet)

۲- کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

۳- کیف پول مای اتر (MyEther Wallet)

۴- کیف پول کوینومی (Coinomi Wallet)

Crypto Wallets
کیف پول‌های قابل استفاده برای ارز انکر کدام‌ها هستند؟

آینده ارز دیجیتال انکر

با در نظر گرفتن این مسئله که رمز ارز انکر در زمینه فضای ابری و همچنین بازگشایی نودهای بلاک‌چینی فعالیت دارد، به گزینه‌ای بسیار مطلوب و مناسب برای سرمایه‌گذاری بلند‌مدت قرار بگیرد. گفتنی است انکر در میان سایر ارزهای همرده خود از پتانسیل‌ بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین علت می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نه چندان دور انکر به قیمتی بیشتر از یک دلار دست یابد.

jij5TuVFtduN2zRj2OWH blog big
آینده ارز دیجیتال انکر
shahabeml
ارسال دیدگاه